Sales & marketing

10 boeken voor beginnende marketeers

Je hebt er jaren hard voor gewerkt en nu is het bijna zo ver: je studeert af en zal je eerste stappen zetten in de professionele marketingwereld. Een hele boeiende wereld met veel kansen (neem dat maar aan van de Content Marketeer die deze blogpost schrijft - ha!), maar ook een wereld die snel evolueert.

Ja, je zal al gauw merken dat de kennis die je op school zo goed mogelijk in je hoofd probeerde te proppen, niet altijd voldoende is om de vraagstukken op te lossen die je op je nieuwe job voorgeschoteld krijgt. De uitdagingen zijn groter en complexer. En soms zal je het over een heel andere boeg moeten gooien.

Een reden om te panikeren? Nee hoor! 

Eerst en vooral: sowieso sta je na een tijdje sterker in je schoenen als junior marketeer. Met vallen en opstaan leer je het meest. Wil je dat proces een beetje versnellen, dan is het een goed idee om - jawel, wééral - met je neus in de boeken te duiken.

Geen boeken die claimen de enige waarheid in pacht te hebben. Wél interessante visies en inzichten van sterke marketing professionals die door hun ervaring wel al het een en het ander wisten te bewegen in marketingland. 

Maar welke boeken lees je dan precies? We lijsten er 10 voor je op die je ongetwijfeld zullen inspireren, motiveren of verbazen - zeker als je een junior marketeer bent. En stiekem zelfs ook als je al wat meer ervaring hebt. ;-)

Seth Godin - This is Marketing

1. This is marketing - Seth Godin (2019)

Nederlands- of Engelstalig / 216 pagina’s / kopen op bol.com

Heb je zelf al eens wat marketingvragen gegoogeld, dan kwam de naam Seth Godin vast al eens naar boven. Hij inspireerde reeds miljoenen ondernemers, marketeers en leiders met zijn visie op marketing. Sommigen noemen hem de hedendaagse god van marketing. Of hij deze titel waard is? Niets is beter dan het zelf te ontdekken. Daarom raden we je een van zijn meest inspirerende boeken aan.

In het eerste deel van zijn boek richt hij zich op het ongedaan maken van ‘de marketing van marketing’. Ehm, wat?. Op die manier drukt Seth uit dat hij komaf wil maken met jouw huidig beeld van marketing. “Marketing is egoïstisch” en “marketing bestaat enkel uit leugens”, zijn de vooroordelen die voor altijd uit je gedachten zullen verdwijnen. De visie die Seth in je hoofd prent, zorgt ervoor dat je verliefd wordt op werk dat je doet. Je gaat houden van marketing. 

“Ware marketeers gebruiken de consument niet om het probleem van hun bedrijf op te lossen. Ze gebruiken marketing om de problemen van andere mensen op te lossen”, vertelt Seth Godin. Hun tactiek berust op empathie, verbinding en emotie. Niet op spammen met advertenties en e-mailcampagnes. Het is tijd om gezien te worden. Hoe doe je dat? Door eerst te leren hoe je moet kijken! 
 

Boek Marketing AN Introduction

2. Marketing, An introduction - Philip Kotler & Gary Armstrong (2019)

Nederlands- of Engelstalig / 328 pagina’s / kopen op bol.com

Marketing, de essentie is het ideale boek voor zij die in de marketingsector belanden vanuit een andere opleiding, of voor wie de basis graag bij de hand heeft als opfrisser. Laat ons zeggen dat de kennis in dit boek een must is voor elke marketeer. 

Voor sommigen klinkt de naam Philip Kotler misschien al bekend in de oren. Voor wie de naam nog niet kent, is het zeker een aanrader om hem eens op te zoeken. Philip Kotler staat over de hele wereld bekend als de vader van moderne marketing. Hij heeft verschillende succesvolle boeken geschreven en meer dan honderd artikelen gepubliceerd in toonaangevende vakbladen. Zijn prijzen alleen kunnen al een heel boek vullen. We kunnen er dus vanuit gaan dat de inhoud van zijn boek essentieel is voor wie zijn eerste stapjes in de marketingwereld wil zetten.  

Op een heldere en aangename manier worden marketingthema's uitgebreid toegelicht. Hij spreekt over interessante topics zoals: 

 

  • De belangrijkste trends in de marketingwereld 
  • Customer journey
  • Value proposition design 
  • Disruptive innovation 
  • De deeleconomie 

Het boek is vrij theoretisch, maar deze theorie wordt aangenaam verduidelijkt door recente casestudies en voorbeelden uit Nederland en België. 

Marketing, de essentie leert je op een duidelijke manier het belang van klantwaarde, zowel in theorie als in de praktijk. Met andere woorden: een goede basis om zelfzeker aan de slag te gaan in je nieuwe job!
 

boek digital marketing

3. Digital marketing - Dave Chaffey & Fiona Ellis-Chadwick (2019)

Engelstalig - 576 pagina’s / koop op bol.com
 
Kies je het pad van digitale marketing en zoek je een praktisch handleiding? Dan is dit boek ideaal. Deze 576 bladzijden geven een volledig overzicht van digitale marketing

Dave Chaffey is een digitale marketingconsultant en de medeoprichter van SmartInsights.com. Met zijn ruime kennis van digitale marketing geeft hij les aan verschillende universiteiten zoals the University of Leeds en the institute of Direct and Digital Marketing. Voor dit boek sloeg Dave Chaffey de handen in elkaar met Fiona Ellis-Chadwick, voormalig professor aan de Loughborough University school of business and economics.

Het boek Digital marketing is de meest uitgebreide gids voor alle aspecten met betrekking tot gebruik van internet, digitale media en marketingtechnologie. De casestudies over toonaangevende bedrijven zoals ASOS, Spotify en Zalando geven je een beter inzicht in digitale marketing in de echte wereld. 

Van het ontwikkelen van een digitale marketingstrategie tot digitale marketingtechnieken en natuurlijk ook de optimalisatie van sociale media zoals Twitter en Facebook: dit boek dekt de volledige lading. Wedden dat je aan de vergadertafel in no time kan meepraten als een echte pro?
 

Boek Don't make me think

4. Don’t make me think, Revisited - Steve Krug (2013)

Nederlands- of Engelstalig / 216 pagina’s / koop op bol.com

“Zodra een gebruiker ook maar een seconde moet nadenken als hij op een site zit, heb je als webbouwer iets fout gedaan!”, is de eerste zin op de achterzijde van dit boek. Als je dus alles wil weten over de gebruiksvriendelijkheid van websites, dan is dit boek een must have. 

Zelfs als het boek dateert uit 2013? Zeker! Don’t make me think spreekt immers niet over trends, maar over de fundamentele waarheid achter de beleving van de gebruiker op een website:

  • Waarom doen de gebruikers wat ze doen? 
  • Welke keuzes maken de bezoekers van je website? 
  • Hoe zorg je voor een gebruiksvriendelijke website?

Wat dit boek zo aangenaam maakt, is dat het niet leest zoals een complex, theoretisch schoolboek. Het boek bevat nog altijd keywords en professionele terminologie, maar Steve Krug schrijft op een uitnodigende en duidelijke wijze. Daarnaast is hij ook zeer direct, waardoor de 216 pagina’s van zijn boek alle informatie bevatten die je nodig hebt! 

Boek The storyteller's secret

5. The Storyteller’s Secret - Carmine Gallo (2018)

Nederlands- of Engelstalig / 335 pagina’s / koop op bol.com

“Geweldige storytellers worden niet geboren, ze worden gemaakt!” (Gallo, 2017, pp. 261)

In zijn boek De kracht van storytelling, beschrijft Carmine Gallo hoe je overtuigende en inspirerende verhalen vertelt die je helpen om je doel te bereiken. 

Dankzij maar liefst 50 boeiende voorbeelden, is dit het beste boek om de kracht van storytelling te ontdekken. Wiens straffe verhalen komen aan bod? Onder andere die van:

  • Richard Branson (Virgin)
  • Elon Musk (Tesla en PayPal) 
  • Gary Vaynerchuk (Wine Library TV) 
  • Pete Frates (De man achter de ICE Bucket Challenge) 
  • Ken Robinson (Legendarische TED Talk: Do Schools Kill Creativity) 
  • Winston Churchill 

Verder beschrijft het boek ook nog 5 soorten storytellers. Van storytellers die dingen eenvoudiger maken, tot storytellers die motiveren. Naast het verhaal spreekt Carmine ook over de gebruikte technieken en het geheim van de storyteller.  

Een van de belangrijkste ontdekkingen in dit boek is het feit dat de meeste grote verhalenvertellers problemen hebben gekend in hun leven en dat ze die tegenspoed hebben weten om te vormen tot een overwinning. Inspirerend? Zeker weten!
 

Boek Ted Talks

6. TED talks - Chris Anderson (2018)

Nederlands- of Engelstalig / 288 pagina’s / koop op bol.com

Chris Anderson is de man achter de wereldberoemde TED talks. In zijn boek ‘De TED-methode’ legt hij uit hoe de beste presentaties tot stand komen. Hij geeft waardevolle tools om zelf het meeste uit je presentaties te halen. 

Anderson voorziet verschillende tips op alle domeinen van het spreken voor een groot publiek. Maar ook studenten of mensen die voor een klein publiek presenteren, kunnen veel leren van dit boek. Zijn tips gaan over elk onderdeel van presenteren: 

  • De opbouw van een goede toespraak 
  • Improviseren 
  • Voorlezen of uit het hoofd leren 
  • De aandacht van het publiek vasthouden 
  • Zenuwen

Zo veel tips en tools dat je hoofd haast gaat duizelen! Het fijne aan zijn boek is dat hij je geen aanpak oplegt. Het is eerder een toolbox waar je uit kiest. Zo kan je jouw favoriete methode gebruiken bij je volgende presentatie. Succes gegarandeerd!

Boek The age of influence

7. The Age of Influence: The Power of Influencers to Elevate Your Brand – Neal Schaffer (2020)

Engelstalig / 288 pagina’s / koop op bol.com

Gebruik maken van influencer marketing is een hele uitdaging. Veel bedrijven zien het als een te groot risico of pakken het fout aan. Neal Schaffel vertelt in zijn boek hoe deze vorm van invloedrijke marketing kan helpen in jouw marketingstrategie. 

De visie van Neal? Bedrijven die succesvol zijn, zijn bedrijven waarover gesproken wordt. Het vertrouwen in de waarheid van reclame en bedrijven is niet hoog. Mensen vertrouwen op de woorden van anderen en de woorden van hun idolen. Het merk Nike is een perfect voorbeeld van hoe influencer marketing goed gedaan is. Kijk maar naar hoe Nike het internet veroverde door hun samenwerking met Eliud Kipchoge. In 2019 liep deze man een marathon in minder dan 2 uur, met Nike schoenen van 400 dollar. 

Dit is een handboek voor iedereen die met succes influencers wil inzetten voor zijn merk. Aan het einde van de rit weet je hoe je zelf de juiste influencer voor je merk of product identificeert, benadert en betrekt. Een onmisbaar boek over een jonge marketingdiscipline waarover nog heel wat te ontdekken valt! 
 

Boek The undoing project

8. The Undoing Project - Michael Lewis (2016)

Nederlands- of Engelstalig / 368 pagina’s / koop op bol.com

Een meeslepend verhaal over een van de meest bijzondere en productieve vriendschappen in de wetenschap. Deze twee wetenschappers hervormden de manier van denken met hun onderzoek over hoe mensen beslissingen nemen

Michael Lewis is een journalist die al 15 bestsellers op zijn naam heeft staan. Dat zorgt wel voor hoge verwachtingen van zijn 16de boek, denk je niet? The New York Times spreekt alvast vol lof over het waargebeurde verhaal van Michael Lewis.

Het verhaal start in de herfst van 1969 aan de Hebrew university, waar twee psychologen aan hun samenwerking starten. Hun eerste gesprekken werden gevuld met een uitbundig gelach en af en toe geschreeuw, in een wirwar van Hebreeuws en Engels, dat soms vanuit de gang te horen was. 

Ehm, en waarom staat dit boek in het lijstje? Het onderzoek van Kahneman en Tversky resulteerde in een van de meest invloedrijke sociaal wetenschappelijke werken van de afgelopen eeuw. Het beïnvloedde het denken van de hele economie, en ook onze kijk op het beslissingsproces van onze klanten
 

Boek The Ultimate Guide to Link Building

9. Ultimate Guide to Link Building - Garrett French

Engelstalig / 260 pagina’s / koop op bol.com

Hyperlinks blijven een buitenmaatse rol spelen in het ranking algoritme van Google. Het web bestaat vandaag de dag uit triljoenen links. Wie er naar je site linkt en hoe ze ernaar linken, is een belangrijke factor die je positie  in de zoekresultaten kan bepalen. 

Nu vraag je je misschien af hoe je dat efficiënt kan doen? Link building expert Eric Ward en online marketeer Garrett French geven de antwoorden. Door de complexe wereld van weblinks te vereenvoudigen, laten Ward en French je stap voor stap zien hoe je een linkbuilding campagne correct aanpakt

Link building kadert ook in het bredere plaatje van SEO. En geloof ons, als die kennis op je cv prijkt, dan zit je gebakken!

boek Hacking Growth

10. Hacking Growth - Sean Ellis & Morgan Brown

Engelstalig / 240 pagina’s / koop op bol.com

Wanneer er gesproken wordt over hacking growth, gaat het over het marketingveld waar je je volledig geeft voor de groei van je bedrijf, op korte tijd, met een klein budget

Het is moeilijk voor te stellen, maar ooit was Airbnb het best bewaarde geheim van reis hackers, LinkedIn het exclusieve platform voor topmanagers en recruiters en Uber een start-up die geen enkele kans had tegen de machtige taxibedrijven.

Hacking Growth is een praktisch handboek dat teams en organisaties uit alle bedrijfstakken kunnen gebruiken om hun klantenkring en marktaandeel te vergroten. Het is absoluut een aanrader voor alle marketeers, ondernemers en managers die op zoek zijn naar realistische, kostenefficiënte en datagedreven resultaten! Indruk maken op je collega’s? Check!

Marketing is mijn passie!

Zoek je een leuke job in Sales & Marketing? 
Wie weet kan jij wel aan de slag als consultant bij een van onze grote klanten!

Lees verder

A lightbox saying we love girlpower
AUSY doneert € 1000 aan de Vrouwenraad
#internationalwomensday #Vrouwenraad
Lars with his parting gifts
Stagiair Lars en de return of het studentenleven
#stage #marketing
eating swedish meatballs in the ikea
Stagiair Lars en the two towers van Zweedse balletjes
#salesandmarketing #internship