IT

Van apothekersassistente tot helpdesk support


Liesbeth werkt als AUSY-consultant op de helpdesk van het FOD IBZ. Dat is niet de job waarvan ze als studente verwachtte dat ze hem zou doen. Ze volgde namelijk een opleiding tot apothekersassistente, maar haar allergieën staken een stokje voor dat carrièrepad. 

Waarom koos ze uiteindelijk voor de IT-sector en hoe kwam ze bij AUSY terecht? Let’s find out!

Je wou eigenlijk apothekersassistente worden...

“Klopt”, vertelt Liesbeth. “Die opleiding rondde ik ook met succes af. Maar na een half jaar werken, werd ik plots allergisch voor bepaalde soorten medicatie. Uiteindelijk liet mijn gezondheid het niet meer toe om die job uit te voeren.”

“Dus moest ik op zoek naar een nieuw carrièrepad”, gaat ze verder. “En omdat ik altijd al goed was met computers, leek iets in de IT-sector de juiste keuze. Ik volgde de opleiding Netwerkbeheer en rondde die op 2 jaar tijd af.”

En toen viel je oog op AUSY?

Liesbeth: “Ja! Ik ben maar bij 2 bedrijven op gesprek geweest, en 1 daarvan was AUSY. Jullie wonnen met vlag en wimpel dankzij jullie uitgebreid aanbod aan opleidingen. Toen ik startte heb ik onmiddellijk een bootcamp Frans gevolgd.”

“Mijn eerste opdracht viel tegen, ook weer omwille van mijn allergieën. Gelukkig heeft mijn account manager toen snel ingegrepen en mij op een andere opdracht geplaatst.”

“Nu werk ik voor het FOD IBZ als helpdesk support”, vertelt Liesbeth. “Een leuke, uitdagende job waarin ik nog veel kan leren! Mijn team verzorgt de updates van de systemen, de back-ups, het uitrollen van nieuwe programma’s en nog veel meer.”

6 people icons in a grid

Welke tip geef je pas-afgestudeerde IT’ers?

“Ga voor wat je graag doet!”, antwoordt Liesbeth vastberaden. “Er zijn talloze mogelijkheden binnen IT, probeer zo veel mogelijk uit en neem de tijd om je passie te vinden. En eens je die gevonden hebt: geef 100% van jezelf.”

“Verder raad ik ook aan om te tonen dat je gemotiveerd bent en alle kansen grijpt om bij te leren. Zo zal je de mogelijkheid krijgen om te groeien binnen een bedrijf.”

Waarom kom jij elke dag met goesting werken?

Dankzij mijn topteam!”, vertelt Liesbeth enthousiast. “Voor mij is dat het belangrijkste aan een job: een team hebben waar je op kan rekenen, waar je vragen aan kan stellen én waar je ook een band mee kan opbouwen buiten het werk. En dat lukt, zowel bij AUSY als bij FOD IBZ.”

“Maar ook de vele opleidingen waar ik uit kan kiezen, motiveren me enorm om iedere dag het beste van mezelf te geven.”

Liesbeth: “Ik vind het zelf soms moeilijk om uit mijn comfort zone te komen. Ik blijf liever veilig op mijn eigen plekje zitten. Mijn account manager weet dat, en hij belt me regelmatig op wanneer hij weet dat er een opleiding beschikbaar is die interessant is voor mij. Dat helpt mij om uit mijn schulp te komen!”

“Uiteindelijk zou ik graag in een datacenter werken. Nu heb ik daar nog niet genoeg kennis voor, maar AUSY geeft me alle kansen om naar die job toe te groeien.”

Lees verder

A black and white picture of Sam in the woods
Eerst de IT’er van de familie, nu ook bij AUSY
#collega #IT
2 men looking at a wall with post-its
RPA vs AI (en hoe pas je beide toe?)
#RPA #AI #IT
IT'er aan laptop
4 belangrijke voordelen van nearshoring
#IT #nearshoring